Bloggen tilbake - motivert av lokalavisas redaktør

Den 27. mars i år var jeg blant de i politisk ledelse i Orkland som ble kritisert av lokalavisas redaktør i en lederartikkel med tittelen "Arrogant og eiendommelig". Bakgrunnen for kritikken var at jeg var blant de som hadde valgt å ikke kommentere innholdet i en annen lokalpolitikers blogginnlegg. Redaktør Anders Morken skrev i sin leder: 
"Slik passivitet er både eiendommelig, arrogant og et eksempel på unnfallenhet. (...) Skal debatten løftes ut av stengte rom med låste dører, så bør man i 2021 uttrykke sine meninger på arenaer hvor innbyggerne faktisk befinner seg. Og det er på nettsteder og sosiale medier.

Kritikken føltes urimelig, det skal jeg innrømme. Jeg er relativt aktiv på sosiale medier. Og i hele min ordførerperiode i Meldal hadde jeg selv også en blogg, hvor jeg skrev om aktuelle saker mer utbroderende enn det som egner seg på f.eks Facebook. Det skal dog sies at de fleste av mine innlegg ikke var av det spektakulære og kontroversielle slaget, og genererte derfor ikke all verdens klikk og engasjement. Men det handler nok mer om at det er sånn jeg er som person (og lokalpolitiker), jeg er ganske rund og pragmatisk og mener at de beste løsningene ofte finnes i de litt kjedelige og grå nyansene mellom svart og hvitt. 

Min blogg har ligget i dvale etter vi ble Orkland. Det har nok mange årsaker. En av dem er den hårfine balansen mellom å bidra til engasjement og debatt på den ene siden, og ansvaret for hva man setter i gang av kommentarer og ufin debatt i kommentarfelt på den andre siden. Jeg liker ikke å sensurere (slette) innlegg, men jeg liker heller ikke at mine plattformer skal være en arena for polariserende og splittende debatter, når det ofte er det motsatte vi trenger. Jeg har sett nok av dårlige kommentarfelt, som jeg vet ikke er representativt for hva folk flest mener og tenker. Kommentarfeltene er blitt en arena for de med minst filter og dårligst folkeskikk. 

Likevel, det lille sparket fra redaktøren har jo gjort at jeg et lite halvår har tenkt at bloggen kan vekkes til live. Ikke har jeg noen ambisjoner om at den kommer til å fange stor oppmerksomhet og enormt engasjement. Så får jeg heller ta på meg sensur-jobben om det skulle bli behov for det i kommentarfeltene. Så herved er oppfordringen fra redaktøren tatt: Jeg har (igjen) tatt steget ut i bloggsfæren. Spektakulært innhold kan jeg dessverre ikke love :)



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Seier for fortsatt differensiert arbeidsgiveravgift i Orkland?

Framlegging av flertallsgruppas budsjettendringer, kommunestyret 15.12 2021