Framlegging av flertallsgruppas budsjettendringer, kommunestyret 15.12 2021
Ordfører!
Det er igjen min oppgave å redegjøre for Arbeiderpartiet, Senterpartiet og KrF
sine prioriteringer i behandlingen av budsjett og handlingsplan. Våre tre
partier finner godt sammen når vi jobber med budsjettet, så selv om vi har ulike programmer og innimellom gjennom året kan være uenige om enkeltsaker, opplever vi at vi også har en del felles politikk, som kommer fram når
budsjettarbeidet starter.
Det er et uttrykk som av og til brukes i rikspolitikken om at de store pengene
skal brukes på de store oppgavene. Det uttrykket stemmer trolig for alle
kommunebudsjetter rundt om i Norge. Det meste av bevilgninger også i
Orkland-budsjettet går til å løse de store lovpålagte oppgavene, særlig
innenfor oppvekst og helse- og omsorgstjenestene våre. Budsjettområdene barnehage, skole, helse & mestring, inkl. institusjonene
og hjemmebaserte tjenester, utgjør vel nærmere 80% av Orklandbudsjettet. Og de
store oppgavene ligger mye her:
- Vi skal møte en kraftig vekst i antall eldre med tilbud og tjenester som gir folk en trygg alderdom.
- Vi skal ha skoler og barnehager som gir ungene våre det viktige fundamentet til å gå ut i verden på egne ben, en verden – og for så vidt et arbeidsliv – som er i rask endring.
Oppgavene til kommunen er sånn sett formidable. Skal vi lykkes med de store oppgavene, forutsetter det at vi har solid styring, kontroll på økonomien, og at vi vier det meste av den politiske oppmerksomheten på det som er våre hovedutfordringer.
Vi er fortsatt en fersk kommune, der veien blir litt til
mens vi går. Men vi ser nå i sterkere grad at Orkland begynner å finne sin form i en
helhetlig styring. Vi behandler på våren et utfordringsdokument og vi har
endelig fått på plass et nøkkeltallsdokument der vi kan sammenligne vår
ressursbruk med andre kommuner. Og sist men ikke minst: Vi har satt i gang et
ekstremt ambisiøst planarbeid (nettopp fordi vi er en ny kommune). Planene gir
kunnskap og retning og inneholder handlingsdeler som overføres til budsjett-
og handlingsplanprosessen. Det er grunn til å rose kommunedirektøren og hennes
stab og etater for et formidabelt planarbeid, som gir oss i kommunestyret gode redskaper
for å gi politisk retning og prioriteringer i formingen av Orkland kommune. Nå
er det noen planer som er kraftig forsinket – og det kan frustrere oss – men det
er også mange vi har fått til behandling og satt i arbeid – og vi skal vedta tre
bare i dette møtet i dag.
Gjennom både planarbeidet og ulike saker som initieres av de folkevalgte i
hovedutvalgene, er det en rekke satsinger som kommer på plass i neste års
budsjett og handlingsplan.
Jeg vil trekke fram noen av disse satsingene som har vært
viktig for våre partier:
Vi møter fastlegekrisen på en offensiv måte
Orklandkommunene hadde ulike måter å organisere legekontorene på og ulik
tilknytningsform for fastlegene. Landet preges av en fastlegekrise og konkurransen
om å rekruttere dyktige leger til ledige hjemler er knallhard. Gjennom å overta
driftsansvaret for legekontorene og innføre såkalt 0-kontrakt for alle
fastlegene, tror vi at vi tar et grep som gjør at Orkland vil komme oss bedre
gjennom fastlegekrisen enn mange andre kommuner, som strever veldig. Det er
veldig viktig for innbyggerne våre at alle kan ha en fastlege – de utgjør navet
i helsetjenestene våre. I budsjettet vi nå skal vedta så håndterer vi dette,
før det er for seint. Honnør også til legene som er fleksible og aksepterer en
gradvis utkjøping av legehjemler, slik at dette ikke blir en stor pukkelkostnad
for kommunen.
Kapasitetsutfordringene på Orkanger-skolene
Budsjettet vi vedtar har midler til midlertidig brakkerigg for å imøtekomme
dagens kapasitetsutfordringer ved orkanger ungdomsskole. Det igangsettes også
et forprosjekt for å frigjøre arealene der svømmehallen er i dag for orkanger
barneskole. Dette vil avhjelpe skolene på kort sikt og gir oss tid til å
arbeide med langsiktige løsninger, dersom det er behov for det.
Utstyrssentraler – en del av tiltakene mot utenforskap
Sosialt og økonomisk utenforskap er en sentral del av utfordringsbildet
vårt. Utstyrssentraler har blitt et kjærkomment tilbud for å bidra til at
deltakelse i aktiviteter ikke alltid begrenses av familieøkonomien.
Skattekammeret på Orkanger sikres driftstilskudd i budsjettet. På sikt har
flere av oss ambisjoner om å også få etablert en tredje utstyrssentral i
kommunen.
Flertallsgruppas budsjettnotat, som er vedlagt i budsjettbehandlingen, omtaler
flere viktige saker som er prioritert i det budsjettet som nå har ligget til
offentlig ettersyn i 2 uker.
For flertallsgruppa er ansvarlig økonomisk styring et viktig prinsipp. Den nye
regjeringa har styrket kommuneøkonomien. For Orkland utgjør det mellom 6,5 og
8,5 mill kr årlig gjennom kommende planperiode. Det gir Orkland en bedre
forutsetning for å møte utfordringene vi står overfor de kommende årene. Kommunedirektøren
har synliggjort et innsparingsbehov i årene framover, som i hovedsak skyldes
at det er gjort store og viktige investeringer de siste årene. Det er derfor
viktig at vi ikke fristes til å bruke for mye penger til å øke kommunens
driftskostnader. Flertallsgruppa har derfor benyttet godt under halvparten av
de «friske pengene» fra Støre-regjeringen, i de budsjettendringene vi fikk
vedtatt i formannskapet. Det gjør jobben vår de neste årene litt lettere – noe
som er viktig for at vi skal kunne opprettholde gode tjenester i hele Orkland
framover.
De justeringene vi kom med under formannskapets behandling er
forsiktige, men samtidig viktige endringer. Det er satsinger vi er stolt av å prioritere:
Vi øker budsjettramma for skole med over 2 mill årlig, dvs samlet
8 mill i fireårsperioden.
Det gjør vi for å opprettholde ressursene til opplæring av minoritetsspråklige
elever, mens størstedelen av vår tilleggsbevilgning (1,5 mill årlig) skjer for å
komme i gang med et forsterka opplegg for mer praksisretta undervisning, økt
skole-næringslivssamarbeid, styrke arbeidslivsfag og entreprenørskapsarbeidet i
skolene. Det her som en del av det arbeidet kommunen skal i gang med knytta til
utenforskap. Grunnskolen oppleves for mange som teoritung, og vi må gjøre det
mulig for skolene å videreføre en del av de satsingene en allerede har – og prøve
ut nye opplegg – nettopp for å gi flere muligheter til å trives, oppleve mestring og mer praksisrelevant læring.
Å forebygge utenforskap er bedre enn å måtte plastre på det utenforskapet som
oppstår og konsekvensene det får gjennom skolemiljø, mobbing, utestenging osv. Det her mener vi er så viktig å komme i gang med at vi har lagt størstedelen av
potten vår på akkurat denne budsjettøkninga.
Den neste litt større satsinga vår er å styrke demensomsorgen i kommune. Vi blir stadig flere eldre, og antall demente vil fordobles i løpet av de neste 20-30 årene. Det er viktig at vi ikke kommer for seint ut av startblokka for å ruste både tjenestene våre og for så vidt hele lokalsamfunnet vårt til å håndtere dette på en god måte. Det skal utarbeides en demensplan, men vi tror det er viktig at vi så tidlig som mulig prioriterer midler til en dedikert ressurs som jobber med dette. Økninga vår i budsjettet gjør det mulig å få ansatt en demenskoordinator som blir sentral for å styrke demensomsorgen i Orkland. Sammen med grepet som gjøres med å møte fastlegekrisa og mye annet godt arbeid innen eldreomsorgen i Orkland – gjør vi nå viktige tiltak for å møte veksten i antall eldre innbyggere på en offensiv måte.
Av øvrige justeringer vi har gjort opp mot
kommunedirektørens opprinnelige forslag er bl.a en opptrapping på tilskuddet til private
veier som fungerer som utfartsveier for allmenheten, økning av kulturbudsjettet
innenfor både museum, drifts- og aktivitetstilskudd for idretten og løypekjøring,
samt husleie til frivilligsentralen avd Orkanger, slik at de kan bli værende i
dagens lokaler, ettersom det er fint å ha de nært biblioteket, skattkammeret og
skolene.
Til sist øker vi lærlingebudsjettet slik at vi når opp i det
nasjonale måltallet om 2 lærlinger pr 1000 innbyggere.
Det siste grepet jeg vil nevne i budsjettforslaget vårt er
det med å gi KD fullmakt til å disponere 2 mill fra disposisjonsfondet for å
sanere noen bygg som står på rivingslista, slik at tomtene kan selges. Dette
for å gi litt starthjelp til den prosessen som er skissert, der salg av
kommunale boliger/tomter skal gi inntekter til viktig rehabilitering av den
boligmassen vi skal beholde. Vi skisserer en metode som kan brukes her, der
teknisk etat kan beholde «overskuddet», mens forskutteringa settes tilbake til
disposisjonsfondet – og dermed er et nullsumspill rent budsjetteknisk.
Alt dette er fyldig beskrevet i vårt notat, og
ligger nå på bordet vårt som formannskapets innstilling.
Vi gjør EN liten endring på formannskapets vedtak, og det er i innstillingens
pkt. 3, om festeavgiften for kistegraver. Der lytter vi til Kirkelig Fellesråd
som har fattet vedtak om at den kan økes med 75 kr året, ikke 100 som i
formannskapets innstilling. Denne har vi justert og er sendt inn som vårt
eneste endringsforslag til formannskapets innstilling.
Flertallsgruppa mener at dette budsjettet kombinerer hensynet til forsiktig pengebruk,
fordi vi må være langsiktig om vi skal lykkes med viktige politiske mål –
samtidig som de satsingene vi har funnet plass til syns vi er så viktig og så
gode – at flere enn disse tre partiene gjerne bør stemme på forslaget. Selv om
andre partier har mange gode forslag – så er vi uenig i særlig finansieringen
av de – og der pengebruken totalt sett blir for stor om man legger det på
toppen av vårt budsjett. Vi trenger ikke gjøre jobben vår enda vanskeligere
neste år – så derfor oppfordrer jeg kommunestyret til å slutte seg til
flertallsgruppen og formannskapets budsjettforslag – som i stor grad handler om
å bruke de store pengene på de store oppgavene.
Endringsforslag fra
AP/SP/KRF
1. 1) Budsjettrammene justeres som følger: (tall i
tusen)
Rammeområde |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
11 - Kommunedirektør 12 – Kultur 21 – Grunnskole 31 – Hjemmebaserte tjenester 40 – Plan SUM rammeøkning |
100 620 2060 800 100 3680 |
200 620 2060 800 100 3780 |
200 620 2060 800 100 3780 |
200 620 2060 800 100 3780 |
Finansiering: |
-6654 |
-8578 |
-7826 |
-8587 |
Økt fondsavsetning 2022/redusert innsparingsbehov 2023-25* |
-2837 |
-4798 |
|
-4807 |
* For 2022 blir dette en økt
fondsavsetning. For de påfølgende årene blir virkningen å redusere de skisserte
innsparingsbehovene slik de framkommer i Kommunedirektørens notat.
Økningen i de ulike
rammeområdene brukes til følgende driftstiltak:
11 – Kommunedirektør:
- Økning av lærlingebudsjettet med virkning andre halvår 2022.
12 – Kultur:
- Økning budsjett/tilskudd museer 100.000 kr årlig.
Hovedutvalg Kultur foretar fordeling av midlene.
- Økning drifts- og aktivitetstilskudd idrettslag: 200.000 kr årlig
- Økning tilskudd løypekjøring: 120.000 årlig
- Husleie Frivilligsentralen avd. Orkanger i dagens lokaler: 200.000 kr årlig.
21 – Grunnskole:
- Styrket satsing på praksisrettet undervisning, arbeidslivsfag,
entreprenørskap og skole-næringslivs-samarbeid. Dette som en del av arbeidet
mot utenforskap. Beløp: 1,5 mill årlig. Tilføres på rammeområdets fellespost.
- Styrket opplæring for minoritetsspråklige elever: 560.000 kr årlig.
31 – Hjemmebaserte tjenester:
- Demenskoordinator, 800.000 kr årlig. Dette som et tiltak for å styrke
kommunens demensomsorg.
40 – Plan
- Tilskudd til private veier/utfartsveier. Veier som benyttes i betydelig
grad av allmenheten for tilgang til friluftsliv kan søke om tilskudd. Ordningen
har fra før 400.000 i årlig ramme. Rammen økes nå til 500.000 kr. Bruk og
innretning avklares etter behandling av temaplan vei.
2. 2) Frigjøring av kommunale tomter – fullmakt til
forskuttering fra disposisjonsfond 2 mill kr.
Kommunedirektøren gis fullmakt til å disponere 2 mill kr fra
disposisjonsfond i 2022 for å sanere rivingsobjekter på kommunale tomter og
frigjøre tomtene for salg og utvikling. Inntektene fra salg av tomtene etter
sanering av bygg deles i to: Den ene delen tilsvarer «innsatsen» fra disposisjonsfondet
tilbakeføres til fondet, den andre delen utgjør «overskuddet» og tilføres
tekniske tjenester for å fortsette arbeidet med flere slike prosjekter. I
første runde skal tre bygg saneres. Det er kommunens åttemannsbolig i
Willmannsveien, gamle Grefstad barnehage og den gamle lærerboligen i Meldal
sentrum. Alle tre prosjektene har en antatt kostnad på 2 mill. Ettersom rivingskostnadene
antas å være kun en forskuttering i påvente på salgsinntekter på tomtene, innebærer
prosjektet ingen reell omfordeling av budsjettmidler. Tiltakene iverksettes så
raskt som praktisk mulig.
3.
3) Kistegraver, festeavgift pr 5 år justeres til
kr. 1250,-
Kirkelig Fellesråd opplyser at det i Orkland er ca 2000
graver der det er det er brukt plast til innsvøping av de døde. Dette er graver
som ikke kan gjenbrukes før det er gjennomført en kalkingsprosess. Dette har en
kostnad på ca 6000kr pr grav, totalt 12 mill. Det er minst like
kostnadskrevende å legge til rette nye gravsteder, samtidig som det er
vanskelig å finne areal med rett jordsmonn. Dette er en stor kostnad for
Kirkelig Fellesråd og dagens budsjett gir ikke rom for en slik utgift.
Festeavgiften for en grav er i dag 175 kr pr år. I Orkland er det ca 20000
graver. En økning på 75 kr pr år i åtte år vil tilsvare kostnadene med kalking
av alle graver. Kommunen har allerede et lite fond til formålet og det er
naturlig at kommunen bidrar noe mer til prosjektet i løpet
gjennomføringsperioden. Arbeidet med kalking av graver iverksettes med
ovennevnte forutsetninger. Festeavgiften for en grav økes med 75 kr pr år.
Kommentarer
Legg inn en kommentar